نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فى رأيك أيهما أفضل فى مناظرة اليوم ابو الفتوح ام عمرو موسى ؟

استفتاء اليوم عن رايك فى مناظرة اليوم بين مرشحى الرئاسه الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح والامين العام السابق لجامعه الدول العربيه عمرو موسى والذى تم اذاعته اليوم على قناتى اون تى فى وقناة دريم وأدار الحوار كلا من الاعلامية منى الشاذلى والاعلامى يسرى فوده والاعلاميه ريم ماجد والاعلامى عمرو خفاجى والاعلامى حافظ المرازى ليقوموا بتوجيه الاسئله لكل مرشح حتى يعلم المنتخبين البرنامج الانتخابى لكل مرشح ومساعدته فى اختيار مرشحه حتى يستقر على ترشح مرشح معين بناءا على برنامجه الانتخابى الذى يرى انه الاصلح فى المرحله القادمه
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "فى رأيك أيهما أفضل فى مناظرة اليوم ابو الفتوح ام عمرو موسى ؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
sheto
كلهم للاسف برررررررررررررررررررررررم (مجرد رأى) وبدون زعل؟؟ انا مش عارف حنتخب مين بصراحة بكرة؟؟
جدة مصرية
قمت بالتصويت جهاد

وشكررررررا حبيبتى
%u0632%u0627%u0626%u0631
الله يمسيك بالخير يا غالي
ومازلت وستبقي مرشحي الاوحد الوحيد

اللهم انه مظلوم فأنتصر
haroon
انا من قبل ما اشوف المناظرة دى ما كنتش مقتنع بحد ولكن بعد ما اتفرجت عليها اقتنعت جدا بابو الفتوح لحد الان

من السقطات والمآخذ اللى لاحظتها على عمر موسي

1- تركيزة على الهجوم على منافسة والتقليل من شانه وايهام الناس بانه خطر عليهم مستخفا بعقولهم ومقدرتهم على تفنيد الشخصيات - دون ان يركز على برنامجة الانتخابي

2- ليس له برنامج انتخابي مقنع وانما بياع كلام .بيقول هعمل وهعمل -- لكن ماقلشي هيجيب الفلوس منين بعكس ابو الفتوح اللى تكلم عن افكار ومصارد ممكن يجيب من خلالها اموال ينفذ بيها برنامجه

3- ابو الفتوح من خلال السيرة الذاتية اللى كتبها البرنامج في البداية - اتضح انه شخصية نشيطة جدا ولها باع طويل في العمل السياسي والاجتماعى . ولكن سيرة عمرو موسي كانت تقريبا فاضية فيما عدا اعتلاءه لقليل من المناصب في عهد الفاسد المخلووع وتقلده ميداليات واوسمة من رئيسة

4- اتضح من خلال المناظرة ان ابو الفتوح ضحى وعارض لهدف اصلاح المجتمع -- بينما عمرو موسي حارب لاجل كرسية

4- تهرب عمرو موسي من الاسئلة - وردة على السؤال بسوال - وحتى اجابتة على الاسئلة لم تكن الا مزيدا من التغرير بالناس - زي انجازاتة الفظيعه الرهيبة ومعارضتة للنظام السابق التى لم تكن سوى اوهام واستهبال على الشعب المصري

5- اللجوء للطرق القذرة والحيل الرخيصة والتنبيط بالكلام وعدم طرح الاسئلة والاجابة عليها بطريقة محترمة تليق بمكانة رئيس الجمهورية

6- ما كنشي ثابت في مكانة وطول الوققت كان عمال يترقص زى الست الرداحة ولمواخذة - كما انه اتضح في طريقتة انه عصبي ومغرور وخصوصا لما اعترض على كلام الاعلامى فودة وقالة ازاى مش عاوزنى ارد على السوال بسوال . انا حر اتكلم زى ما انا عاوز ويبقي برنامجك مش مظبوط . ونسي ان اللى بيسير علية بيسير على منافسة دون ان يكسر القواعد الا انه اصر واستمر على كسرها مثل الهروب من الاجابة على الاسئلة - والسخرية من منافسة .على سبيل المثال : لما قال موسي لابو الفتوح انا هقرالك من كتابك علشان لما ما تنجحشي في الانتخابات تبقي تعرف تبيع الكتاب . طريقة غير محترمة . ورغم ان عمرو موسي اخطا لما قال ايران دولة عربية الا ان ابو الفتوح لما يحرجة ويحاول ان يصحح له خطاؤة ولم ينزل للمستوى القذر والرخيص بتاع عمرو موسي وهنا اقتنعت اكثر بشخصية ابو الفتوح

7- عدم الالتزام بقوانين البرنامج وتعمد كسرها وهذا يوحى بانه انسان لا التزام له ولا يحترم اى قواعد او نظام ولكنة بيمشي الامور حسب مصلحتة وعلى حسب اهواءة الشخصية . - طبعا مش من نظام مبارك - من عاشر القوم اربعين يوم

8- المصيبة السودا بقة واللى فهمتها من اجابة عمرو موسي لما ابو الفتوح سالة وقالة هل اسرائيل دولة عدوة ... هرب عمرو موسي وابي ان يسمى اسرائيل عدو ... عارفين لية ؟ لانة فاكر ان ممكن اسرائيل تضغط على امريكا وتخلى المجلس العسكرى يزور الانتخابات لصالحة .. تمام زى ما اللوبي الصهيونى بيضغط في امريكا . ويخلى الانتخابات لصالح المرشح الرئاسي اللى هيعمل لمصلحتة - وخصوصا اننا سمعنا ان عمرو موسي هو المفضل لدى الغرب
amira87
انا من قبل ما اشوف المناظرة دى ما كنتش مقتنع بحد ولكن بعد ما اتفرجت عليها اقتنعت جدا بابو الفتوح لحد الان

1- تركيزة على الهجوم على منافسة والتقليل من شانه وايهام الناس بانه خطر عليهم مستخفا بعقولهم ومقدرتهم على تفنيد الشخصيات - دون ان يركز على برنامجة الانتخابي

2- ليس له برنامج انتخابي مقنع وانما بياع كلام .بيقول هعمل وهعمل -- لكن ماقلشي هيجيب الفلوس منين بعكس ابو الفتوح اللى تكلم عن افكار ومصارد ممكن يجيب من خلالها اموال ينفذ بيها برنامجه

3- ابو الفتوح من خلال السيرة الذاتية اللى كتبها البرنامج في البداية - اتضح انه شخصية نشيطة جدا ولها باع طويل في العمل السياسي والاجتماعى . ولكن سيرة عمرو موسي كانت تقريبا فاضية فيما عدا اعتلاءه لقليل من المناصب في عهد الفاسد المخلووع وتقلده ميداليات واوسمة من رئيسة

4- اتضح من خلال المناظرة ان ابو الفتوح ضحى وعارض لهدف اصلاح المجتمع -- بينما عمرو موسي حارب لاجل كرسية

4- تهرب عمرو موسي من الاسئلة - وردة على السؤال بسوال - وحتى اجابتة على الاسئلة لم تكن الا مزيدا من التغرير بالناس - زي انجازاتة الفظيعه الرهيبة ومعارضتة للنظام السابق التى لم تكن سوى اوهام واستهبال على الشعب المصري

5- اللجوء للطرق القذرة والحيل الرخيصة والتنبيط بالكلام وعدم طرح الاسئلة والاجابة عليها بطريقة محترمة تليق بمكانة رئيس الجمهورية

6- ما كنشي ثابت في مكانة وطول الوققت كان عمال يترقص زى الست الرداحة ولمواخذة - كما انه اتضح في طريقتة انه عصبي ومغرور وخصوصا لما اعترض على كلام الاعلامى فودة وقالة ازاى مش عاوزنى ارد على السوال بسوال . انا حر اتكلم زى ما انا عاوز ويبقي برنامجك مش مظبوط . ونسي ان اللى بيسير علية بيسير على منافسة دون ان يكسر القواعد الا انه اصر واستمر على كسرها مثل الهروب من الاجابة على الاسئلة - والسخرية من منافسة .على سبيل المثال : لما قال موسي لابو الفتوح انا هقرالك من كتابك علشان لما ما تنجحشي في الانتخابات تبقي تعرف تبيع الكتاب . طريقة غير محترمة . ورغم ان عمرو موسي اخطا لما قال ايران دولة عربية الا ان ابو الفتوح لما يحرجة ويحاول ان يصحح له خطاؤة ولم ينزل للمستوى القذر والرخيص بتاع عمرو موسي وهنا اقتنعت اكثر بشخصية ابو الفتوح

7- عدم الالتزام بقوانين البرنامج وتعمد كسرها وهذا يوحى بانه انسان لا التزام له ولا يحترم اى قواعد او نظام ولكنة بيمشي الامور حسب مصلحتة وعلى حسب اهواءة الشخصية . - طبعا مش من نظام مبارك - من عاشر القوم اربعين يوم

8- المصيبة السودا بقة واللى فهمتها من اجابة عمرو موسي لما ابو الفتوح سالة وقالة هل اسرائيل دولة عدوة ... هرب عمرو موسي وابي ان يسمى اسرائيل عدو ... عارفين لية ؟ لانة فاكر ان ممكن اسرائيل تضغط على امريكا وتخلى المجلس العسكرى يزور الانتخابات لصالحة .. تمام زى ما اللوبي الصهيونى بيضغط في امريكا . ويخلى الانتخابات لصالح المرشح الرئاسي اللى هيعمل لمصلحتة - وخصوصا اننا سمعنا ان عمرو موسي هو المفضل لدى الغرب
الله يكرمك قولت كل اللى عايزه اقوله وبأصح التعبيرات بس احب اضيف ان عمرو موسى عليه بجاحه شديده وعامل زى اللى واقف على سوسته خيلنى هههههههههه وكمان تهرب من اقرار الحاله الصحيه طبعا بسبب الهباب اللى بيشربها بشده كما كلنا سمعنا والله اعلى واعلم
جدة مصرية

تحليلك منطقى يا هارون

ولكن كنت اتمنى ان ابو الفتوح يحرج موسى بكلمة واحدة
يقول لموسى هذه المناظرة من المفروض تكون مناظرة لبرامج اعمالنا لمصر
لكن الاثنان تبادلوا النقد والدفاع عن نفسهما وهذا غير مقبول

ولكن حقيقة ابو الفتوح كان ارقى من عمرو موسى وكان متزن وهادىء ولبق

وكنا نتوتر من طريقة حوار موسى
وكنا نهدأ من حوار ابو الفتوح

ولكن فات على ابو الفتوح النقطة التى ذكرتها عاليه

اما المصيبة السودا التى ذكرتها انت هارون برقم 8
اذا حدثت فقول على مصر السلام

وعموما الصناديق هى التى ستحكم بالنهاية والشعب حا يكتشف اذا كان حصل تزوير ام لا

والى اللقاء هارون معك بمناظرة اخرى مع تحليلك الرائع
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاثتين لا يصلحوا بصراحة أحمد شفيق هو الحل راجل محترم وان شاء الله يكون هو رئيس مصر
%u0632%u0627%u0626%u0631
طبعا د/أبو الفتوح احسن و اثبت انه راجل محترم(ابن ناس) زجدير بالمنصب دة اجابته محددة وعارف هو جاى يعمل ايه
لكن عمرو موسى مجاوبش على اى سؤال كل اللى بيعمله كلام فى كلام فى كلام!!!!!!!!
طبعا غير انه مغروووووووور جدا وبيعمل كل حاجة لمصلحته وكرسيه و بس...............
sameh_gpc
عمر موسى بدأ الحديث بإخفاء الحديث عن ممتلكاتة الكبيرة التى جناها فى عصر المخلوع وفضل عدم الحديث عنها أمام الشعب الغلبان .الجواب باين من عنوانة يافلول.
شمس الاسكندرية
الاثتين لا يصلحوا بصراحة أحمد شفيق هو الحل راجل محترم وان شاء الله يكون هو رئيس مصر
جدة مصرية

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

يا عسولة نجوم مصرية يا شمس
بيكون فيه فراغ كبير لما بتغيبى بقفشاتك الجميلة
صورة التعبير عن الموقف ضحكنى والله
Dera
عمرو موسي يجب ان يكون خارج الحسابات من قبل المناظره بس هو كان بيلعب على حزب الكنبه لان ماعندوش امل فى الاسلاميين ابو الفتوح كان يجب ان يكون اكثر قوه فى اجاباته وفى الاسئله التى وجهها الى عمرو موسي لان معظم اسئلته كانت منحصره فى ان عمرو موسي فلول وهو لازم يعرف ان من سينتخب عمرو موسي او بيأيده عارف ان عمرو كان من النظام مش حاجه جديده يعنى وكان لازم يحرجه بأسئله اكثر دقه وعلى ابو الفتوح ان يتعلم فى المرات القادمه ان اخلاق الفرسان لاتصلح فى المنافسه السياسيه وخصوصا لما يكون الخصم متمرس على المراوغه والتفاوض كعمرو موسي ولذلك انا اري ان عمرو موسي لم يخسر اصوات لان كثير بل النسبه الاكبر من مؤيديه اميين اما ابو الفتوح فعليه ان يكون اكثر وضوحا خاصه فى الاجابه عن الدوله المدنيه وموقفه من الاخوان خصوصا بعد تأييد السلفيين له وبالاخص المتطرف الشحات لان هما بينادوا بدوله دينيه فكيف اقنعهم ابو الفتوح بانتخابه وهو من ينادى بمدنية الدوله وهذه علامة استفهام على ابو الفتوح ايضاحها وبكل وضوح فنحن لانقبل ان يكون الرئيس القادم يتكلم مع كل طرف بطريقته هو فهذا لايجوز وفيه شئ من الخداع غير مقبول مازال ابو الفتوح مرشحي ولكنني لن اقبل من يلعب على كل الحبال فأنا احترم كل من يشرح توجهه بصرف النظر عن اختلافه معى فى الرأي او اتفاقه
مصراوي بالامارات
.

بصراحه ابو الفتوح جعل موسى يتمايل يمينا ويسارا

ويتراقص كما تتراقص الثعابين
شمس الاسكندرية
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

يا عسولة نجوم مصرية يا شمس
بيكون فيه فراغ كبير لما بتغيبى بقفشاتك الجميلة
صورة التعبير عن الموقف ضحكنى والله

ربنا يخليكي يا جدتنا الغاليه
بس اصل حاجة تجنن
شوية شوية يقولوا لنا الفلول هو الحل

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نيويورك تايمز تعليقا علي مناظرة موسي وابو الفتوح : موسى كان أكثر ثقة وهجوما على أبو الفتوح
صور كواليس مناظرة عبد المنعم أبو الفتوح و عمرو موسى
أجمل التعليقات الساخرة على مناظرة الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح و عمرو موسى
ابرز اللقطات فى مناظرة عمرو موسى وعبد المنعم ابو الفتوح
عاجل اعتذار عمرو موسى وعبد المنعم ابو الفتوح عن مناظرة السبعة السبت 4 يونيو