نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فديو | رسالة من قبطى لكل الاقباط الذين سيصوتون لأحمد شفيق في إنتخابات الإعادة 2012 #كلام خطير

رسالة من قبطى
لكل الاقباط الذين سيصوتون لأحمد شفيق في إنتخابات الإعادة 2012

يوضح محب أديب عضو الجنة التنسيقية في حركة كفاية الرفض الكامل والشامل للفريق احمد شفيق
وهو دفاع من القضية الوطنية، ويقول ان النظام السياسي السابق الفاسد كان يحصل علي شرعيته من البيت الأبيض في أمريكا

ووضح أيضا الفرق بين الدولة المدنية والإسلامية .....

ويوجه محب أديب رسالة إلي الأقباط وخاصة الأقباط اللي هيصوتوا لشفيق
ويبدأ الكلام بأن النظام القديم:
  1. عدم إصدار قانون أحوال شخصية موحد للطوائف المسيحية الثلاثة (الكلام دا من 30 سنه)
  2. عدم إصدار قانون دور عبادة موحد بين جميع الطوائف
  3. عدم تعين اي مسيحي كرئيس جامعة أو عميد كلية
  4. عدم تعين أي مسيحي إطلاقا في المخابرات
  5. عدم تعين أي مسيحي في جهاز أمن الدولة
  6. (وأخيرا ودي الأهم ) 28 حادث طائفي ،، إعتدائات طائفية علي المسيحيين أغلبها كانت من حوادث من جهاز امن الدولة كان يتعمد انوا يرتكبها قبل اي انتخابات برلمانية او رئاسية للضغط علي البابا شنودة في ان يجبره دائما للتصويت علي النظام القديم

وأخيراا يقول للأقباط إذا كنتم هتنتخبوا الفريق أحمد شفيق

فأنتم هتنتخبوا نموذج أخر للي كان بيعمل كل الانتهاكات اللي كانت جزء من إنتهاكات نظام مصري كامل اللي انتهي بالثورة علية أخيار في 25 يناير
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

صورة من الفديو

أحيك من كل قلبي علي هذا التفكير وهذا الكلام

المقال "فديو | رسالة من قبطى لكل الاقباط الذين سيصوتون لأحمد شفيق في إنتخابات الإعادة 2012 #كلام خطير" نشر بواسطة: بتاريخ:
ابويوسف الهندى
واجب
وطني
وانسان
وسياسي
انتخاب
محمد
مرسي
حمادة السندباد
فعلا محدش ينتخب ده ولا ده احسن حاجة زود خانة تانية واكتب اسم مرشحك الثورى مش اللى تبع الاخوان المستقيل والفلول
زهير ابراهيم
كلامك جميل قوي وعاقل وحقيقي
بس انا خايف تشوف اكتر من الناس التانيه للاسف
زائر100
يسقط يسقط الفلول
يسقط يسقط احمد شفيق

الهم ولي من يصلح
smgmego
الحمد لله أخيرا اطمانا ان هناك احدا يغرد داخل السرب
heemhamoo
وللأسف كانوا بيقولوا ان أغلبية الأقباط صوتهم لشفيق
ولكن طلع الأغبياء فقط هم ما أعطو صوتهم لشفيق
ss ass
وللأسف كانوا بيقولوا ان أغلبية الأقباط صوتهم لشفيق
ولكن طلع الأغبياء فقط هم ما أعطو صوتهم لشفيق
أنا معك أخي الكريم الأغبياء فقط من صوت لشفيق و هناك من أخوتنا الأقباط من هم أكثر وطنية من الكثير الذين باعوا دم الشهداء و باعوا القضية و هناك من يحاول الوقيعة بين عنصري الأمة أعمالا لمبداء فرق تسد و لكن الله مبطل مايصنعون وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون
heemhamoo
إن نجح مرسي سيجد في انتظاره معارضة شرسة متمثلة في كتل الثورة جميعاً .. من (فاتحين و(صباحيين) ، وكتل اليسار ، وخلافه ..أما لو نجح شفيق فلن يجد أي معارضة .. لأنه من الصعب أن تكون معارضاً وأنت في المعتقل أو ميت !
لـِ أحمد صبرى غباشى
REBEL
إن نجح مرسي سيجد في انتظاره معارضة شرسة متمثلة في كتل الثورة جميعاً .. من (فاتحين و(صباحيين) ، وكتل اليسار ، وخلافه ..أما لو نجح شفيق فلن يجد أي معارضة .. لأنه من الصعب أن تكون معارضاً وأنت في المعتقل أو ميت !
لـِ أحمد صبرى غباشى
العكس صحيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــح
heemhamoo
العكس صحيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــح

لا طبعا لو شفيق جه هيجيب النظام القديم تاني ومعاه الجيش ضد الشعب عشان هوا في الحالة دي الشعب هوا اللي اختارواا

وجمال هيكون هوا الرئيس القادم
يسقط حكم العسكر
انا مش هنتخب شفيق
علي جثتي

يسقط يسقط حكم العسكر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
فتاة التحرش توجه رسالة الى ضابط الشرطة وتقول له كلام خطير "وانا لو اطول ابوس رجلك هعمل كده" وشاهد الرد
الجبهة السلفية المستقلة: نؤيد شفيق في الإعادة
الأسباب الرئيسية لدخول شفيق مرحلة الإعادة